کد مطلب:40784
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:37
چرا پس از جريان ( قضيه معروف قرطاس ) پيامبر(ص ) از نوشتن منصرف شد ؟
پس از آنكه خليفه دوم با گفتن جمله معروف : ( حسبنا كتاب اللّه , ما را كتاب خدا ,قرآن بس است ) مـوجـبـات اخـتـلاف و همهمه حاضران را در محضر پيامبر(ص ) فرآهم آورد ,پيامبر اكرم (ص ) فـرمـود: ( قـومـوا عـنـي و لا يـنبغي عندي التنازع , مرا به حال خودم واگذاريد, در نزد من (كه پـيـامبر(ص ) خدا هستم ) تنازع و اختلاف شايسته نيست .(1)در نقل ديگري كه از اين واقعه شده , آمـده اسـت كـه پـيـامبر(ص ) پس از مشاهده همهمه و تنازع حاضران فرمودند : مرا به حال خود واگذاريد , به راستي كه آنچه من ( ازدرد بيماري ) مي كشم , برايم بهتر از آن چيزي است كه شما در حـال بـه وجـود آوردنش هستيد ) . (2)اين در حالي است كه حضرت اين جمله را پس از سخن غير مودبانه يكي از حاضران كه آن حضرت را به هذيان گويي (3) منسوب كرده بود, بر زبان رانده اسـت . (4)هـمه اين وقايع تلخ و تاسف بار, نشانگر اين است كه پيامبر اكرم (ص ) متوجه شدند ,كه اگر بيش از اين برخواسته خود كه ريشه در حكم و فرمان الهي داشت , پافشاري نمايد ممكن است عـده اي با گفتن سخنان ناشايست خود ( مانند همين جمله اي كه برخي از اصحاب آن حضرت را به هذيان گويي متهم داشتند) اصل نبوت و رسالت الهي آن حضرت را زير سوال برده و قداست و حـرمـت جـايـگاه و شان والا و رفيع پيامبر(ص ) را بشكنندو آنگاه ثمره يك عمر مشقت و تلاش و زحـمت خستگي ناپذير خود و ياران با وفايش رابه هدر دهند.در واقع آن حضرت در اينجا از قانون عـقـلـي (كه به امضاي شرع هم رسيده است ) تقديم اهم بر مهم تبعيت كرده است و از بيان اصل امـامـت و جانشيني خود , به جهت رعايت مصلحت حفظ اصل اسلام , صرف نظر نمودند . هر چند در مـوارد فـراوان و مـتـعـدد و درموقعيت هاي گوناگوني كه قبل از آن پيش آمده بود, مسئله جـانـشـيني خود را مطرح كرده بودند و همين مقدار براي اتمام حجت و تعيين تكليف اين مسئله اساسي كافي بوده است .
پاسخ به شبهات اهل سنت
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما 1- صـحـيـح بخاري , ج 1, باب كتابه العلم , حديث 112, ص 119 ـ 120.2- صحيح بخاري , ج 5, ص 318 باب 119, مرض النبي 9, حديث 872.3- هجر المريض في كلامه هجرا, خلط و هذي , المصباح الـمنير فيومي , ج 2, ص 347.همچنين صحاح اللغه ,
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.